Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2010

Η συμβολή της Μουσικής στην εξέλιξη του Ανθρώπου



Αφιερωμένο εξαιρετικά στον Υπουργό Πολιτισμού


Κύριο Παύλο Γερουλάνο:



photo by nelly: εορτή Αγίου Διονυσίου στις Βολίμες Ζακύνθου


Ορισμένα από τα δομικά της στοιχεία είναι διαχρονικά και οικουμενικά

The Economist

Η μουσική είναι ένα μυστήριο. Υπήρξε, και παραμένει, συστατικό κάθε γνωστού πολιτισμού στη Γη. Οστά μεταμορφωμένα σε φλογέρες χρησιμοποιούνταν πριν από 40.000 χρόνια. Η μουσική αποσπά την προσοχή των ανθρώπων πολύ πιο συνεκτικά από κάθε τι άλλο: εγκεφαλογραφήματα δείχνουν πως όταν οι άνθρωποι ακούνε μουσική, όλες σχεδόν οι περιοχές του εγκεφάλου γίνονται πιο ενεργές.

Παρόλ’ αυτά, η μουσική δεν υπηρετεί κάποιον ορατό εξελικτικό σκοπό.

Ο Κάρολος Δαρβίνος, στην «Καταγωγή του ανθρώπου», παρατήρησε ότι «ούτε η απόλαυση ούτε η ικανότητα παραγωγής της μουσικής είναι χαρίσματα που χρησιμεύουν άμεσα κατά οποιονδήποτε τρόπο στις συνήθεις ανάγκες της ζωής του ανθρώπου». Απρόθυμος να πιστέψει ότι η μουσική είναι εντελώς άχρηστη, ο Δαρβίνος συμπέρανε ότι πιθανόν να βοηθούσε τους προγόνους του ανθρώπου να είναι πιο επιτυχημένοι στο ζευγάρωμα. Ωστόσο, αν ίσχυε αυτό, θα ήταν αναμενόμενο το ένα φύλο να είναι καλύτερα προικισμένο μουσικά από το άλλο, και κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ποιος είναι λοιπόν ο στόχος της μουσικής;


Ο Στίβεν Πίνκερ, ένας γνωσιακός ψυχολόγος ο οποίος έγραψε το βιβλίο «Το ένστικτο της γλώσσας», έχει αποκαλέσει τη μουσική «ακουστική τούρτα, ένα φίνο γλύκισμα φτιαγμένο για να ερεθίζει τα ευαίσθητα σημεία τουλάχιστον έξι διανοητικών λειτουργιών μας». Εάν εξαφανιζόταν από το είδος μας, «ο τρόπος ζωής μας θα παρέμενε, κατά τα άλλα, σχεδόν απαράλλαχτος». Αλλοι υποστηρίζουν ότι, αντιθέτως, η μουσική, μαζί με τις εικαστικές τέχνες και τη λογοτεχνία, αποτελεί μέρος αυτού που μας κάνει ανθρώπους.

Η απουσία της θα είχε αποκτηνωτικές συνέπειες.

Στο βιβλίο του «The Music Instict: How Music Works and Why We Can’t Do Without It» («Το μουσικό ένστικτο. Πώς λειτουργεί η μουσική και γιατί δεν κάνουμε χωρίς αυτήν», εκδ. Bodley Head), ο Φίλιπ Μπολ, Βρετανός επιστημονικός συγγραφέας και φανατικός φιλόμουσος, στέκεται κάπου στη μέση. Υποστηρίζει ότι η μουσική είναι ενσωματωμένη στις ακουστικές, γνωσιακές και κινητικές μας ικανότητες.

Εχουμε μουσικό ένστικτο όσο και ένστικτο της γλώσσας, και δεν θα μπορούσαμε να απαλλαγούμε από αυτό ακόμα κι αν το προσπαθούσαμε.

Η μουσική μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Παρότι όμως είναι πολιτιστικά εξειδικευμένη, ορισμένα από τα δομικά στοιχεία της είναι οικουμενικά: μελωδία, αρμονία, ρυθμός, το ηχόχρωμα που παράγεται από μια ποικιλία οργάνων και το διακριτό στυλ που προστίθεται από τους επιμέρους συνθέτες. Σχεδόν όλα τα μουσικά συστήματα βασίζονται σε κλίμακες ορισμένης έκτασης - με όριο τη νότα που ηχεί το ίδιο όπως αυτή με την οποία ξεκινήσαμε, μόνο σε υψηλότερο ή χαμηλότερο βαθμό οξύτητας.

Ο Πυθαγόρας


Ο Ελληνας φιλόσοφος Πυθαγόρας, που έζησε γύρω στο 500 π.Χ., λέγεται ότι είχε ανακαλύψει πως οι νότες οι οποίες ηχούν αρμονικά μαζί, έχουν απλούς λόγους συχνοτήτων μεταξύ τους: για παράδειγμα, μια νότα που είναι μια οκτάβα υψηλότερη από μιαν άλλη έχει διπλάσια συχνότητα.

Η «διατονική» κλίμακα του Πυθαγόρα, που αποτελεί ακόμα τη βάση της δυτικής μουσικής, αποτελείται από επτά νότες. Δεν είναι όμως η μόνη, κάθε άλλο.

Τα μουσικά σύνολα γκαμελάν της Ιάβας χρησιμοποιούν δύο κλίμακες με νότες διαφορετικού αριθμού. Η μουσική της βόρειας Ινδίας έχει 32 διαφορετικές κλίμακες.


Ο Αρνολντ Σένμπεργκ επινόησε ένα δωδεκάφθογγο σχήμα ατονικής μουσικής πριν από έναν αιώνα.

Ο Φίλιπ Μπολ εξετάζει με τη σειρά κάθε συστατικό της μουσικής για να εξηγήσει πώς λειτουργεί, χρησιμοποιώντας άφθονα παραδείγματα που τα αντλεί από ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών, από τον Μπαχ έως τους Μπιτλς και από τα νανουρίσματα έως την τζαζ. Αν μπορείς να διαβάσεις μουσική, θα βρεθείς να μουρμουρίζεις μελωδίες για να καταλάβεις τι εννοεί. Αν δεν μπορείς, ίσως κάποιες στιγμές να χαθείς μέσα στις τεχνικές λεπτομέρειες. Προτού όμως τα πράγματα αρχίσουν να δυσκολεύουν, η ικανότητα του συγγραφέα να μετατρέπει περίπλοκα δεδομένα σε απλή γλώσσα έρχεται και σώζει την κατάσταση.

Το βασικό του μήνυμα είναι ενθαρρυντικό και αισιόδοξο:

οι άνθρωποι γνωρίζουν περισσότερα πράγματα για τη μουσική απ’ όσα νομίζουν. Αρχίζουν να αφομοιώνουν τους κανόνες από τη στιγμή που γεννιούνται, ίσως και νωρίτερα, ακούγοντας τα πάντα γύρω τους.

Παιδιά πολύ μικρής ηλικίας μπορούν να πουν αν ένας τόνος ή μια αρμονία δεν είναι σωστή. Μια από τις χαρές της μουσικής είναι η γενική εξοικείωση με τον τρόπο που είναι οικοδομημένη, το να ξέρεις μέσες-άκρες τι να περιμένεις κι έπειτα να διαπιστώνεις με ποιους ιδιαίτερους τρόπους καλύπτονται ή ξεπερνιώνται οι προσδοκίες σου. Οι περισσότεροι ενήλικες μπορούν να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα στα είδη της μουσικής ακόμα κι αν δεν έχουν καμιά εκπαίδευση.

Η μουσική είναι τελείως sui generis. Δεν οφείλει να αφηγηθεί, μια μη-μουσική ιστορία ο ακροατής θα την αποκωδικοποιήσει για τον εαυτό του. Πολλοί, ίσως οι περισσότεροι, έχουν βιώσει ξαφνικά φουντώματα συγκίνησης ακούγοντας ένα συγκεκριμένο μουσικό κομμάτι· ενθουσιασμό ή ανατριχίλα, μια αίσθηση έξαψης, ανάτασης ή ιλαρότητας. Μπορεί ακόμα να συγκινηθούν μέχρι δακρύων χωρίς να μπορούν να εξηγήσουν γιατί. Μουσικοί αναλυτές έχουν προσπαθήσει σκληρά να βρουν πώς συμβαίνει αυτό, αλλά με μικρή επιτυχία. Ισως μερικά μυστήρια είναι καλύτερα να παραμείνουν μυστήρια.





photo by nelly: Athens 2010




Στην Ελλάδα όμως του 2010:


Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δεν έχει Διευθυντή από τον Αύγουστο του 2009

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης δεν έχει Διευθυντή από τον Ιούνιο

Η Ορχήστρα των Χρωμάτων το ίδιο.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή κινδυνεύει να κλείσει.

Η Ορχήστρα της ΕΡΤ σε αναβρασμό.

Το Ωδείο Αθηνών έχει απλήρωτο το διδακτικό προσωπικό εδώ και 13 μήνες

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης έχει απλήρωτο το διδακτικό προσωπικό με ατομικές συμβάσεις και τους αορίστου χρόνου περίπου 5 μήνες.

Το Δημοτικό Ωδείο Βόλου έχει απλήρωτο το προσωπικό κιαυτό κάτι μήνες τώρα

Οι παλαιότεροι καθηγητές σαξοφώνου έχουν στα χέρια τους διπλώματα χωρίς ισχύ, εν αντιθέσει με τα διπλώματα των μαθητών τους που έχουν κατοχυρωθεί.

Είμαστε η μοναδική χώρα στον κόσμο χωρίς Μουσική Ακαδημία

και φυσικά όλων μας οι σπουδες δεν έχουν διαβάθμιση!

Και πόσα ακόμη που δεν γνωρίζουμε....





46 σχόλια:

Ευρύνοος είπε...

Απίστευτο δώρο στον άνθρωπο η μουσική..

απίστευτες καταστάσεις στην χώρα μας..

και τα δύο μπορεί να σε αφήσουν άφωνο για διαφορετικούς λόγους..

δέν θα μπορούσα να ζήσω δίχως μουσικά ακούσματα..

ας ελπίσουμε η μουσική να έχει καλύτερη πορεία στην χώρα που ο μύθος λέει οτι οι Μούσες έδιναν την έμπνευση..

καλό ξημέρωμα :)

Νimertis είπε...

καλημέρα Νέλλυ... ωραία ανάρτηση

Hfaistiwnas είπε...

Καλημέρα!!
Εδώ είναι Ελλάδα παιδί μου, πρώτα οι μίζες και μετά οι πληρωμές και ο πολιτισμός..

dodo είπε...

Καμμιά ελληνική κυβέρνηση, όσο μπορώ να θυμηθώ, δεν έχει δείξει ενδιαφέρον γιά τις ορχήστρες, γιά την λυρική, γιά τις μουσικές σπουδές. Όχι όμως και σε τέτοιο βαθμό όπως τώρα...

Margo είπε...

.. και να σκεφτεί κανείς πως έχουμε πολύ καλό "υλικό" σε σχέση με άλλες χώρες που έχει πρότυπα προγράμματα για τη μουσική.. το έχουν πει ξένοι που έρχονται κατά καιρούς στη χώρα μας για σεμινάρια. Σε αυτά τα παιδιά όμως δεν δίνουμε την δυνατότητα να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, σχεδόν τα διώχνουμε από τη μουσική με αυτή την εικόνα.
Πάντα η μουσική είχε προβλήματα στην Ελλάδα ένα παραπάνω τώρα που δεν υπάρχουν λεφτά.. άσχετο αν υπάλληλοι του υπουργείου πολιτισμού βρέθηκαν με αδικαιολόγητα εκατομμύρια στους λογαριασμούς τους. Απλά βρέθηκαν βέβαια.. Βλέπεις τις εποχές των κονδυλίων από την ΕΟΚ έπεσε πολύ μάσα.

Καλημέρα Νέλλη μου όσο μπορεί!

ANAZHTHΣH είπε...

Ωστόσο υπάρχουν η ευαισθησία και ο δυναμισμός αρκετών που συνεχίζουν να δημιουργούν και να αγωνίζονται...

Ανώνυμος είπε...

Σ' αυτόν τον τόπο των παράλληλων μονόλογων, όπου όλοι είμαστε τόσο τραγικά αυτοδίδακτοι......

Σεφέρης

mahler76 είπε...

και σιγά μην καταλάβει...
ο άνθρωπος δεν έχει σκοπό να ασχοληθεί με την Τέχνη και τον Πολιτισμό σε αυτό το υπουργείο, απλά να μειώσει τα έξοδα ήρθε.

Καλό σου βράδυ

zeidoron dtsoukas είπε...

Νέλλυ μου έχεις ακουστά για του κουφού την πόρτα;Λένε πως η μουσική εξημερώνει τα πλήθη,όχι τις κυβερνήσεις!Υπομονή,άκουσα ότι μπήκε και ο Χυτήρης στο υπουργείο που είναι κουλτουριάρης αλλά δεν νομίζω πως είναι θέμα υπουργών!Είναι η γενικότερη πολιτική της εξαθλίωσης που εφαρμόζεται σε όλους τους κλάδους.Καλό ξημέρωμα!

Mariela είπε...

Πολύ ενδιφέρουσα η ανάρτηση σου...
αλλά τι να σχολιάσω, τα ασχολίαστα;; δυστυχώς το Υπουργείο Πολιτισμού είναι εντελώς ανίκανο να κάνει οτιδήποτε...
να μην σου πω τι γίνεται με τους εισκαστικούς γιατί θα γράψω σεντόνι.
Παρατήρησα τη φωτογραφία με τα καλώδια.... φοβερό πεντάγραμμο!!
πολλά φιλιά

Roadartist είπε...

Πολύ σωστά όσα αναφέρεις.. Είναι απογοητευτικά όσα γίνονται.. Συμφωνώ δυστυχώς απόλυτα με τον mahler..

k είπε...

Μουσικής αγώνας άγονος! Εδώ είμαστε... να στηρίξουμε. Καλημέρα!

H.Constantinos είπε...

Μιά και δεν έχω αρκετή επαφή με αυτό τον χώρο, δεν τα ήξερα αυτά τα χάλια τα μαύρα...

Angeliki είπε...

Genika me tis texnes den yparxei simpa8eia. Thewreitai hobby.Les kai den exeis ftysei aima gia na ma8eis kati. Den plirwnesai epeidi to diaskedazeis.Eirwniko e?:)

kiki είπε...

Είπες ότι για να κάνει κάποιος διδακτορικό ή μεταπτυχιακό στη μουσική πρέπει να ξενιτευτεί;
Αχ...Καλά τα είπες....

logia είπε...

@Ευρύνοε
πραγματικά ας σκεφτούμε έναν κόσμο χωρίς μουσική
θα είναι ένας κόσμος των θορύβων και της απόλυτης σιωπής
μειωμένων σναισθημάτων
με αδυναμία έκφρασης
και χωρίς "παυσίπονο" στη λύπη
χωρίς "σύντροφο" στη χαρά

είναι τρομακτικο!!!!

logia είπε...

@nimertis

καλημέρα φίλε μου
ευχαριστώ

logia είπε...

@Hfaistiwnas

καλημέρα
στην Ελλάδα κάποτε η πουσική ήταν πρωτεύον μάθημα στην παιδεία και την εκπαίδευση των παιδιών

logia είπε...

@dodo
καμιά
με εξαιρέσεις μεμονωμένους ανθρώπους σε πόστα κυβερνητικά, που προσπάθησαν από μόνοι τους να κάνουν κάτι

logia είπε...

@Margo μου

καλημέρα
υλικο;
αξιοζήλευτο
όραμα και πρόγραμμα δεν υπάρχει όμως
όπως για την τέχνη γενικότερα

ίσως γιατί οι άνθρωποι της τέχνης και εξ αιτίας αυτής τους της ενασχόλησης και του προβληματισμού
διευρύνουν τους ορίζοντές τους
και αυτό μπορεί να θεωρηθεί κακό...

logia είπε...

@ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

ναι, προσωπικές πρωτοβουλίες
δονκιχώτηδες του σήμερα
ιδεολόγοι
μα για κάποιους βλάκες...

logia είπε...

@ηλιογράφε

και μόνοι;

logia είπε...

@ηλιογράφε

και μόνοι;

logia είπε...

@mahler76

ναι, όπως να κλείσουμε τη λυρική γιατί έχει παθητικό,
να κόψουμε τις επιχορηγήσεις στα σχολεία, στα ιδρύματα, τα θέατρα, τα μουσεία, τα ωδεία
γιατί έχουν παθητικό
λες και η τέχνη και η παιδεία μετριούνται σε ευρώ

logia είπε...

@zeidoron

αλήθεια το δικό μα ςθέμα το βάζω σε δεύτερη μοίρα μπροστά στο σύγκρυο που με πιάνει αναλογιζόμενη μια χώρα χωρίς τέχνη, χωρίς παιδεία

έχεις διαβάσει το "Πεθαίνω σα χώρα" του Δημητριάδη;
αυτό μου έρχεται στο μυαλό

logia είπε...

@Mariela

ξέρω και για τους εικαστικούς
κάποιος μου σχολίασε παλιότερα το Υπουργείο Απολιτισμου...

ευχαριστώ για τη φωτό

logia είπε...

@Roadartist

αλήθεια στην ιστορία της τέχνης που έχει σπουδάσει και ο υπουργός πολιτισμού αναφέρεται αντίστοιχο φαινόμενο ανά την οικουμένη;

logia είπε...

@kaya

για όλες τις τέχνες

logia είπε...

Η.CONSTANTINOS

γιατί έχουμε μια τάση να τα κρατάμε στην αφάνεια...

logia είπε...

@Αngeliki

αν σκεφτώ πόσα έχω πληρώσει να σπουδάσω, σε όργανα και βιβλία, σε δίδακτρα, σε ταξίδια για masterclasses, σε σεμινάρια

θα είχα μάλλον σήμερα πέντε σπιτια, το ένα σίγουρα με πισίνα, τρία αυτοκίνητα και διακοπές στα ακριβότερα ξενοδοχεία και πόσα ακόμη
να μην εκτιμήσω και σε χρήμα τις ώρες μελέτης, τις διακοπές που δέν έκανα, τη σωματική φθορά, την ψυχική φθορά, το άγχος

logia είπε...

@kiki μου
αυτό το ξέχασα

πόσα παιδιά μας τραβιούνται στην Αμερική, στη Γερμανία, στην Γαλλια, στην Ολλανδία για να επιστρέψουν και να είναι άνεργα...

Side21 είπε...

Λεφτά για τον πολιτισμό
δεν υπάρχουν τά 'φαγε η μαρμάγκα ...
Λεφτά για όπλα όμως υπάρχουν !!!

Tali είπε...

Ποσο απαξιωτικο ειναι ολο αυτο!!
Διαβαζεις κατι βαρυγδουπους τιτλους πχ. Εθνικη Λυρικη Σκηνη και καταλαβαινεις πως εκει μεσα λογοκα πρεπει να βρισκεται η αφροκρεμα των μουσικων μας , και φανταζεσαι αξιοπρεπης μισθους τουλαχιστον διπλους απο τους δικους σου..
κι εχουν τους ανθρωπους απληρωτους
κι απαιδευτους (κατα τα αλλα δια βιου μαθηση)

Ανδρέας Καρακόκκινος είπε...

Δυστυχώς Νέλλη μου δεν αισθάνονονται ίχνος ντροπής όχι μόνο για την ελάχιστη υποχρέωση τους στον πολιτισμό, αλλά και στην υποχρέωση τους να πληρώνουν τους εργαζόμενους.

logia είπε...

@Side21
αλήθεια δεν διαβάσαμε κάποια στιγμή κάτι για έναν συνδικαλιστη και 9.000.000 ευρώ ή στον ύπνο μου το είδα;

logia είπε...

@Talisker Stt

ένα σου λέω μοναχά
η Λυρική είχε σκηνή όπερα με ορχήστρα οπερας, σκηνή οπερέττας και μπαλλέτου με άλλη ορχήστρα και πειραματική σκηνή, όπου ανέβαινε ό,τι πιο σύγχρονο.
Οι σκηνές, θύματα κι αυτές του πολιτιστικού Καλλικράτη έγιναν μια, μουσικοί απολύθηκαν και μια ορχήστρα τα παίζει όλα
σαν να λέμε ο φιλόλογος ΄διδάσκει και γυμναστική και μουδική και γεωμετρία...
αμ το χειρότερο;
η πειχέιρηση λυρική σκηνή πήρε ένα από αυτά τα ξεσκέπαστα λεωφορεία και έβαλε τους μουσικούς επάνω να γυρνάνε στην Αθηηνα και να παίζουν Aida για να μαζευτεί κόσμος στις παραστάσεις
σαν να λέμε ο φιλόλογος παίρνει σβάρνα κεράνηδες, βαρδινογιάννηδες κλπ για να βρει χορηγούς να αγοράσει το σχολείο του μαθητολόγια...

logia είπε...

@Τalisker Stt
ξέχασα καλή μου...
για τους μισθούς
λοιπό άλλος μύθος..
κάποτε οι μουσικοί για να ζήσουν έπαιζαν το πρωί στην ΚΟΑ το μεσημέρι στη ΕΡΤ το βράδυ στη Λυρική, το πιο βράδυ στα μπουζούκια και το ξημέρωμα έριχναν και καμιά ηχογράφηση
την εποχή που ήταν η Μπενάκη υπουργός πολιτισμού, επιτέλους εισακούστηκε η επιθυμία των μουσικών για μονοθεσία και υποχρέωσαν τους μουσικούς να κρατήσουν μόνο τη δουλεία σε μιαν ορχήστρα (μονοθεσία) και αντ΄αυτού συγκέντρωσαν τις αμοιβές που έπαιρναν από όλες τις δουλειές σε έναν αξιοπρεπή μισθό, αλλά εκεί που έκαν τρεις πρόβες για μια συναύλία θα έπρεπε να δουλεύουν καθημερινά με 7 σέρβις την εβδομάδα, έναντι του πενθημερου των άλλων εργαζομένων και 12 σέρβις επιπλέον στη σαιζόν για έκτακτες ανάγκες, κόπηκαν τα νυχτερινά, κόπηκαν οι υπερωρίες, ακόμη και το επιστημονικό επίδομα και δόθηκαν δυο επιδόματα που μαζί συμπλήρωναν το 50% του μισθού. επιδομα αγοράς και συντήρησης οργάνου κα επίδομα καλλιτεχνικό για υπερωρίες, νυχρερινά, απασχόληση σε αργίες, μελέτη στο σπίτι και αγορά βιβλίων.
και συμπληρώνω εδώ
ο μουσικός ορχήστρας είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ εργαζόμενος παγκοσμίως που αγοράζει και συντηρεί τα όργανα μόνος του και ακόμη και αν η υπηρεσία παρέχει ένα όργανο, όπως ας πουμε άρπα ο μουσικός είναι υποχρεωμένος να έχει όργανο δικό του στο σπίτι του, μιας και η παροχή οργάνου γίνεται μόνο για να γλυτώνουν το κόστος μεταφοράς
και ξέρετε για τί ποσά μιλάμε; αξία οργάνου από 5000 ευρώ έως 1.000.000 ευρώ
και τα φτηνά πρέπει κάθε τρια χρόνια να τα αλλάζεις
να αγοράζεις καινούρια
κόστος συντήρησης;
ενδεικτικά αναφέρω για ζημιά σε τσέλλο που έγινε κατά τη μεταφορά της ορχήστρας ο μουσικός πλήρωσε 5000 ευρώ
να μην πούμε για χορδές, τρίχες στα δοξάρια, επιστόμια, καλαμια κλπ
και να μην πούμε για το κόστος των 15 ετών σπουδών μιας και δεν έχουμε δωρεάν μουσική εκπαίδευση και το κόστος αγοράς βιβλίων όλα τα χρόνια των σπουδων και δίσκων cds κλπ
λοιπόν μισθός με 25 χρόνια προϋπηρεσία οικογενειάρχη με δυο παιδιά με όλα τα επιδόματα ήταν προ κρίσης 2200 ευρώ
μετά την κρίση 1600 ευρώ και έπεται συνέχεια...
μισθός νεοεισερχόμενου χωρίς επιδόματα προ κρίσης 1400 ευρώ μετά την κρίση 900!!!!!

είπατε κάτι;

logia είπε...

@Τalisker Stt
ξέχασα καλή μου...
για τους μισθούς
λοιπό άλλος μύθος..
κάποτε οι μουσικοί για να ζήσουν έπαιζαν το πρωί στην ΚΟΑ το μεσημέρι στη ΕΡΤ το βράδυ στη Λυρική, το πιο βράδυ στα μπουζούκια και το ξημέρωμα έριχναν και καμιά ηχογράφηση
την εποχή που ήταν η Μπενάκη υπουργός πολιτισμού, επιτέλους εισακούστηκε η επιθυμία των μουσικών για μονοθεσία και υποχρέωσαν τους μουσικούς να κρατήσουν μόνο τη δουλεία σε μιαν ορχήστρα (μονοθεσία) και αντ΄αυτού συγκέντρωσαν τις αμοιβές που έπαιρναν από όλες τις δουλειές σε έναν αξιοπρεπή μισθό, αλλά εκεί που έκαν τρεις πρόβες για μια συναύλία θα έπρεπε να δουλεύουν καθημερινά με 7 σέρβις την εβδομάδα, έναντι του πενθημερου των άλλων εργαζομένων και 12 σέρβις επιπλέον στη σαιζόν για έκτακτες ανάγκες, κόπηκαν τα νυχτερινά, κόπηκαν οι υπερωρίες, ακόμη και το επιστημονικό επίδομα και δόθηκαν δυο επιδόματα που μαζί συμπλήρωναν το 50% του μισθού. επιδομα αγοράς και συντήρησης οργάνου κα επίδομα καλλιτεχνικό για υπερωρίες, νυχρερινά, απασχόληση σε αργίες, μελέτη στο σπίτι και αγορά βιβλίων.
και συμπληρώνω εδώ
ο μουσικός ορχήστρας είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ εργαζόμενος παγκοσμίως που αγοράζει και συντηρεί τα όργανα μόνος του και ακόμη και αν η υπηρεσία παρέχει ένα όργανο, όπως ας πουμε άρπα ο μουσικός είναι υποχρεωμένος να έχει όργανο δικό του στο σπίτι του, μιας και η παροχή οργάνου γίνεται μόνο για να γλυτώνουν το κόστος μεταφοράς
και ξέρετε για τί ποσά μιλάμε; αξία οργάνου από 5000 ευρώ έως 1.000.000 ευρώ
και τα φτηνά πρέπει κάθε τρια χρόνια να τα αλλάζεις
να αγοράζεις καινούρια
κόστος συντήρησης;
ενδεικτικά αναφέρω για ζημιά σε τσέλλο που έγινε κατά τη μεταφορά της ορχήστρας ο μουσικός πλήρωσε 5000 ευρώ
να μην πούμε για χορδές, τρίχες στα δοξάρια, επιστόμια, καλαμια κλπ
και να μην πούμε για το κόστος των 15 ετών σπουδών μιας και δεν έχουμε δωρεάν μουσική εκπαίδευση και το κόστος αγοράς βιβλίων όλα τα χρόνια των σπουδων και δίσκων cds κλπ
λοιπόν μισθός με 25 χρόνια προϋπηρεσία οικογενειάρχη με δυο παιδιά με όλα τα επιδόματα ήταν προ κρίσης 2200 ευρώ
μετά την κρίση 1600 ευρώ και έπεται συνέχεια...
μισθός νεοεισερχόμενου χωρίς επιδόματα προ κρίσης 1400 ευρώ μετά την κρίση 900!!!!!

είπατε κάτι;

logia είπε...

@and33

νομίζω αυτό είναι το γενικότερο κακό τελικά
έλλειψη ντροπής
έλλειψη συναισθησης ευθύνης

marianaonice είπε...

Τσάμπα αφιέρωση του έκανες του βασιλικοαναθρεμμένου Γερουλάνου μας!
Σιγά μην εκτιμήσει την αξία της!
Έχει κολλήσει κανένα ένσημο στη ζωή του άραγε αυτός?

Η μουσική είναι συνυφασμένη με τη ζωή, είναι συμπαντική γλώσσα επικοινωνίας, αλλοίμονο σ' όποιον δεν την καταλαβαίνει!!

logia είπε...

@marianaonice

καλημερούδια σου

πώς γίνεται βρε παιδί μου και πάντα συμβαίνει αυτό...
όμως να σου πω την αλήθεια, όταν ανέλαβε, επειδή έχει σπουδάσει ιστορία της τέχνης, σκέφτηκα ότι κάτι καλό είχαμε να περιμένουμε...
δυστυχώς μετά από τόσους μήνες όλα ακόμη είναι στο levare, όπως λέμε εμείς οι μουσικοί, στην άρση, δηλ στο περίμενε, μετέωρα...

marianaonice είπε...

Η ιστορία της τέχνης καλή είναι να τη σπουδάζεις και να τη διδάσκεις, εκπολιτίζει τον άνθρωπο και τον διδάσκει την ομορφιά της ζωής ανά τους αιώνες, όμως δεν έχει να σε διδάξει τίποτε ως προς το πως θα κυβερνήσεις έναν λαό και πώς θα εφαρμόσεις την παιδεία της τέχνης στα παιδιά του!!
Για να είμαι ειλικρινής οι σπουδές του μόνο για πολιτικό δεν έκαναν!!
Kαλή σου μέρα!
:))

logia είπε...

@marianaonice
θα μυμθωνήσω μαζί σου 100%
όμως έχω την εξής απορία
το 90% των ελληνικών οικογενειών κάποια στιγμή στέλνουν τσ παιδιά τους να μάθουν κάποιο όργανο
ή μπαλλέτο
ή ζωγραφική οι λιγότεροι
οι υπουργοί και οι ιθύνοντες του ΥΠΠΟΤ τι σόι άνθρωποι είναι;
δεν ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία;
ή έχουμε μάθει αλλιώς να αντιμετωπίζουμε τα κοινωνικά φαινόμενα ώς άνθρωποι και αλλιώς ως υπάλληλοι ή διοικούντες υπουργείων;

marianaonice είπε...

Η λυδία λίθος του ανθρώπου είναι ο πλούτος και η εξουσία...
Εκεί θα κριθεί αν είναι άνθρωπος με αξία ή τενεκές ξεγάνωτος!

KitsosMitsos είπε...

Όταν σε μια χώρα όπως η δική μας κάνει κανείς περικοπές σε υγεία, παιδεία, πολιτισμό τότε καταλαβαίνει ο καθένας την ηθική και όχι μόνο κατάπτωση...

logia είπε...

@KitsosMitsos

όπως τα λες είναι

μην έχουμε και την παγκόσμια πρωτοτυπία σε αυτό το θέμα φοβάμαι...